Tuesday 4 December 2018

Harta Sepencarian selepas perceraian di Malaysia



ž  Menurut seksyen 2 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam
 mendefinisikan harta sepencarian sebagai harta yang diperolehi bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh hukum syarak.

apakah perkara yg diambil kira oleh mahkamah utk tentukan kadar dlm pembahagian harta sepencarian?
ž  Seksyen 122 (2) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam
ž  Mahkamah hendaklah mengambil kira
ž  1. takat sumbangan yang telah dibuat oleh tiap-tiap satu pihak dlm bentuk wang, harta atau kerja bg memperolehi aset-aset
ž  2. apa-apa hutang yang terhutang oleh satu pihak yg telah dilakukan bg manfaat mereka bersama
ž  3. keperluan-keperluan anak-anak yg belum dewasa dari perkahwinan itu

HASIL USAHA TUNGGAL??? Seksyen 122 (3)
ž  Seksyen 122 (4)
ž  menentukan kadar harta sepencarian hasil tunggal :
ž  - takat sumbangan-sumbangan yg telah dibuat oleh pihak yg tidak memperolehi aset itu, kpd kebajikan keluarga dgn memelihara rumahtangga atau menjaga keluarga
ž  - keperluan-keperluan anak-anak yang belum dewasa dalam perkahwinan itu

BAGAIMANAKAH CARA PEMBAHAGIAN DIBUAT?
ž  a) SECARA SULH
iaitu dengan cara pengakuan dan penyerahan hak kepada satu pihak lagi seperti suami mengaku bahawa rumah itu adalah harta sepencarian tetapi dia tidak mahu menuntut, sebaliknya melepaskan haknya terhadap rumah itu kpd bekas isteri dan anak-anaknya.
ž  b)SECARA BAYARAN BALIK
iaitu apabila diakui sebidang tanah adalah harta sepencarian tetap si suami atau si isteri mahu memiliki terus tanah itu, maka siapa yang ingin terus memiliki tanah itu hendaklah memulangkan semula wang pihak satu lagi yang telah dibayar semasa pembelian tanah itu.
ž  c) SECARA PENJUALAN
iaitu suami dan si isteri tidak mahu memiliki sesuatu harta/aset tetapi mahukan bahagian masing-masing, maka mhkmh akan memerintahkan aset/harta itu dijual dan pembahagian mengikut kadar sumbangan terhadap aset itu.
ž  d) SECARA BAHAGI DUA
ž  seperti kedua belah pihak suami dan isteri telah tidak dapat membezakan berapakah jumlah wang yang telah disumbangkan dalam perolehan sesuatu harta itu. cara penyelesainnya ialah dengan menjual harta itu dan hasilnya dibahagi itu.
ž  e) BUDI BICARA MAHKAMAH
ž  iaitu apabila pihak-pihak membuktikan bahawa harta yang mereka perolehi adalah hasil sumbangan tidak langsung daripada salah satu pihak, maka kadar yang diperolehi oleh pihak itu adalah mengikut kuasa-kuasa budibicara hakim perbicaraan dengan mengambil kira kadar yang munasabah dan takat sumbangan pihak itu.



No comments:

Post a Comment

Perbezaan Fasakh dan Talaq

Perbezaan pertama ialah tentang hubungan di antara suami dan isteri, iaitu jika perceraian itu berlaku menerusi talaq rajii (talaq yang bole...